Sunday, 13 May 2012

5
Komen

Cara Nak Ingat Fakta Sejarah....

Assalamualaikum n hyee.....

Saya selalu dengar budak2 sek cakap subjek sej la yang paling bosan n paling susah nk ingt fakta dia.. hahaha xD ... adoii.. adik2.. apa yang susah n bosannya?? sej beribu kali lebih senang dari addmath :P *ni bagi saya y slow sikit bab2 no* :P senang sahaja nak ingt fakta sej.. x perlu buat mind map la.. (=_=') sbb saya tau korang buat saje je benda alah tu pastu simpan bawah katil.. :P

Ok.. saya rasa setiap orang pasti ada buku nota sejarah kan??? macam2 jenama kan.. ada bestari laa.. mangga la.. oren la.. wkkakaa.. tapi saya syorkan beli yang bestari sebab dia bagi soalan n jawapan sekali dalam nota tu.. relax je baca .. xpayah susah2 buat nota sendiri.. xD buat sndiri buka korang rajin nk baca pun..

Ok.. sudah pengenalan.. xD sekarang pergi kepada cara nk ingat fakta sej ...
Buku nota yang korang beli tu...  kalau bukan buku ''soal jawab'' korang letak tepi dulu.. letak jauh2 yee... korang buat checklist ye... soalan esei y kuar thun lepas xkn kuar thun ni.. so.. xyah la buat rajin nk hafal.. baca n faham je mana la tau kuar untuk soalan objektif.... =) soalan objektif lagi senang.. x membca pun boleh dpat 20 ke atas...kalau baca 40/40 la.. :P hahaha xD

Ok.. biasanya cikgu akan bagitau tajuk2 spot dorang kan?? so.. ambik je tajuk cikgu spot tu n then buat akronim or hafal or baca byk kali.. tapi bagi ikut logik pun betul jugak... =)) ... xkan la korang x tau apa kepentingan saliran air kan?? <~~ soalan struktur kadang2.. tapi kalau nk kuar esei.. tak ke free je markah.. ^^ senang kan.. ^^

Klau nk buat akronim tu jangan la buat untuk smua bab ye nnti tertukar la.. buat untuk tjuk2 y penting je ye.. kalau y simple2 tu xpayah la... xD takut kepala tu pusing nk ingt yng mana satu... tapi kalau saya la.. saya x buat akronim bagai ni.. xD saya baca je.. xpayah ikut saya la.. saya lain sikit.. :P hahaha xD saya buat akronim tapi saya x baca.. saya bagi kat kwan2 saya y malas nk buat akronim.. (=_=')

Cara seterusnya.. korang baca banyk kali nota sejarah... tangan tu kena rajin la ye bergerak... kalau yang rasa tgn malas .. baca kuat2.. :P .. x pun baca smbil berdiri.. kalau xingt x boleh duduk... ekkekke :P

Korang kena rajin buat latihan soalan2 spm y lepas.. terutma soaln objektif sbb kebanyakkannya akan kuar balik untuk spm akan datang.. so buat la ye soalan objektif tahun2 lepas tu... soalan esei tu ikut suka korang la.. kalau saya la.. saya x buat.. saya baca soalan n then tengok skema jwpn dia.. :P kalau cikgu paksa buat baru saya buat... ahhaha xD

Selalu buat kuiz spontan dengan kawan2... xpun berlakon jadi cikgu kat depan n then huraikan fakta sejarah.. xkan xada y nk dengar kan?? mesti akan ada punya.. ^^

Contoh akronim.. :P


WAWASAN 2020

SAJI DEMO MAMA YANG SAMAK

SA-bersatu padu
JI-jiwa bebas
DE-demokrasi
MO-bermoral
MA-matang
MA-maju
YANG-penyayang
SA- saksama dan adil
MAK-makmur

sebabb perang dunia kedua:

T BAS JPN

T- TANAH(kuasa eropah nk tnh jajahn)

B- BERSATU(ngara kcl eropah bsatu mbntuk ngara bgsa y bsar)
B-BRITAIN(britain mminta bntuan amerika syrkt mnentg jerman)
A-AUSTRIA(austria mgisthrkn perang thdp serbia
A-AMERIKA SYRKT(jrmn myrang kpl dagang a,syrkt)
S-SAINGAN(psaingan kuasa bsr mrebut pluang ekonomi)

J-JERMAN(serangan jrmn keats british)
P-pakatan(pepergn brlaku krna wjd pkatan negara2 erph
P-PERANG(bperang tunjukkn kekuatn msg2)
N-NASIONALISME(kmunculan nasionalisme d eropah)

Tu je la.. :P rajin2 la yer membaca buku sej... baca jangan x baca... hahahha xD


Till then.. assalamualaikum.... 

p/s : sesuai xjadi cikgu sej?? wkakkakakka.. :P
Comments
5 Comments

5 pengkritik y kacak dan cantik :):

kay_are said...

aku tak pernah tau akronim yang camtu.. ok.. ko memang tror sejarah!! aku caye! aku tak pernah pun wat formula camtu untuk sejarah.. tak pernah ade T__T

shar90 said...

mmg dah blh jd cikgu sejarah nih... ehehee xD

[sutera kasih] said...

sejarah best tp susah nk ingt fakta huhu

mR.aSLaN said...

tak sesuai.. ckgu aslan ajar sejarah lagi senang.. kalau nak ingat.. tulis je dalam hp semua fakta.. pastu bawak hp masuk exam.. time menjawab anda try baca.. insyaAllah .. time tu anda gerenti ingat

Efa Chan said...

Salam, terror akak buat akronim mcm tu, sy subjek sejarah ni subjek yang saya letak paling bwh! hahaha, add math lg senang rasanya dripd sej ni. sej kena hafal, den tak brehi hafal2 ni xD

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...